تاریخ هنر (قسمت سوم)

8+

 

عصر دیرینه سنگی

محیط طبیعی غارنشینی در طی هزاران سال، هیچ مناسبتی برای آفرینش هنری پیشرفته و ظریف نداشت زیرا تلاش برای به نمایش در آوردن حس درون انسان،‌ در آن زمان بیشترین بخش نیروهای جسمی و فکری را به خود اختصاص می‌داد. در دوره‌های بعد انسان شکارگر و گردآورنده خوراک به غارها پناه برد و در اینجا بود که انسان کرومانیون که نخستین بار در دوره اورینیاکی پا به عرصه هستی نهاد و جای انسان نئاندرتال را گرفت، گام بزرگی برداشت که او را نه فقط به سازنده ابزارهای خام سنگی بلکه به یک هنرمند تبدیل کرد.

 

 

 

هنر غارنشینان
از کهن‌ترین فرهنگ در میان فرهنگ‌های بشر، هنر غارنشینی است. دساتوتولا نخستین انسان معاصر بود که به کاوش در غارهای آلتامیرا دست زد. در سال ۱۸۹۶ در پرنوپر از ولایت ژیروند فرانسه، نقاشی‌هایی کشف شد که بخش‌هایی از سطح‌شان را ته‌نشین‌های آهکی پوشانده بود و لازمه این ته‌نشست‌ها نیز سپری شدن چندین هزار سال از آفرینش نقاشی‌های مزبور بوده است.
در سال ۱۹۰۱ آبه‌بروی رئیس باستان شناسان پیش از تاریخ هنر درون غار فون‌دوگوم در دور دونی فرانسه را کشف و تایید کرد. در غار فون دو گوم نخستین نقاشی‌ها تقریبا در نقطه‌ای واقع در پشت دهانه غار به چشم می‌خورد. تک‌تک این تصاویر به احتمال قوی برای آفرینندگان خود معنایی جادویی داشتند. 

 

 

 

غار لاسکو

غارهای لاسکو نزدیک مونتینیاک در منطقه دور‌دونی فرانسه در سال ۱۹۴۱ کشف شد. این نقاشی‌ها امروزه از شگفت‌انگیزترین هنر متعلق به دوران پیش از تاریخ تلقی می‌شود. این نقاشی‌ها بیش از ده‌هزار سال در محفظه‌های در بسته و خشک زیرزمینی سالم مانده بودند. این غارها مانند بسیاری از غارها آبراه‌هایی زیرزمینی بوده‌اند که طول آن از چند صد متر به چند هزار متر رسیده است. انسان شکارگر و هنرمند در اعماق این غارها و دورتر از دهانه‌های آنها که برای سکونتش انتخاب کرده بود، تصاویر جانورانی چون ماموت، گاو وحشی، گوزن شمالی، اسب، گرازنر و گرگ را برروی دیوارها نقاشی یا حکاکی می‌کردند. برای روشنایی از چراغ‌های کوچک سنگی پر از مغز استخوان یا چربی که احتمالا با فیتیله‌هایی از خزه استفاده می‌کرده است. برای طراحی کردن از تکه‌های اخرای زرد یا قرمز و برای رنگ‌آمیزی همین اخراها را می‌سایید و به صورت خاکه‌ای نرم درمی‌آورد و آن را با فوت‌ به روی دیوارها می‌پاشید یا پیش از رنگ‌آمیزی نهایی آن را با ماده‌ای دیگر مثل چربی حیوان مخلوط می‌کردند. به جای تخته رنگ از یک تکه استخوان پهن استفاده می‌کردند. از انواع نی یا موهای زبر جانوران قلم‌مو می‌ساختند و با نیچه خطوط کناری پیکره‌ها را ترسیم می‌کردند و رنگدانه‌ها را به سطوح دور از دسترس خود بپاشد. برای صاف و آماده کردن دیوارها از لیسه‌های سنگی و برای کنده‌کاری از سنگ چخماق نوک تیز استفاده می‌کردند.

 

 

 

برخورد هنرمند با پیکره‌ها همچنین در غار لاسکو و دیگر غارها برخوردی ناتورالیستی است. این تصاویر ناتورالیستی جانوران غالبا با علایمی هندسی همراه است که برخی از آن‌ها ظاهرا نشانه‌هایی از ساخته‌های دست انسانند و برخی دیگر از خانه‌های شطرنجی، نقطه، مربع یا دیگر شکل‌های خطی تشکیل شده‌اند. انسان در گذشته ‌خواسته است که جانوران را با داستانی مصور توصیف و سرشت اصلی آن‌ها را در تصویر ضبط کند.

ادامه این مطلب را در قسمت بعدی برایتان می‌گذارم.

 

منبع:

کتاب هنر در گذر زمان

کتاب خلاصه تاریخ هنر

 

8+
No votes yet.
Please wait...

One thought on “تاریخ هنر (قسمت سوم)”

  1. خانم کوهی عزیز منتظر مطلب بعدی شما هستیم . ممنون

    0
    No votes yet.
    Please wait...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *